Friday 18 May 2012

T-Mobile iSmart vergeleken voor iPhone 4S 32GB

Tsja, deze maand mag ik weer mijn abonnement verlengen. Ik heb eens rondgekeken bij de iPhone aanbieders, maar geen van alle, behalve T-Mobile, voldeed aan mijn hoofdwens: iPhone 4S 32GB met onbeperkt internet zonder veel extra kosten. Sommige aanbieders gingen niet verder dan de 16GB iPhone, dus die vielen al af. Bij andere kreeg ik 1GB/mnd dus die vielen ook af. Bij wee een ander krijg je max 2GB/mnd en moet je extra's nemen in stappen van 250MB, tegen bijbetaling natuurlijk waarbij het tarief per MB omlaag gaat. Allemaal véél te duur als je het optelt. Bij T-Mobile heb je max 1,5GB/mnd internet met 0,10/MB als je daarboven komt, tenzij je de extra 'Onbeperkt internet' neemt. Dus blijf ik bij T-Mobile, daar was onbeperkt internet nu gratis: normaal 5 euro/mnd, wat overeenkomt met 50MB als je deze optie dus niet neemt; ik heb liever trager internet dan 0,10/MB te moeten betalen boven de 1,5GB/mnd.

Tijdens het verlengingsproces werd mij iSmart200 aanbevolen. Aangezien ik nauwelijks bel binnen Nederland, maar juist meer naar het buitenland, is zo'n bundel voor mij eigenlijk oninteressant. Dus dacht ik, laat ik eens kijken wat een goedkopere bundel kost. Nou, na even rekenen rolde ik van m'n stoel van het lachen, want ze hebben het bij T-Mobile (en waarschijnlijk bij de andere aanbieders net zo) keurig berekend. Het is eigenlijk wel grappig om te zien dat op het verenigingspunt het totaal aan uitgaven niet eens zo heel veel verschilt. Het gaat pas fout als je buiten je bundel gaat bellen, want die kosten verschillen wel degelijk: 0,30/min bij iSmart75 versus 0,17/min bij iSmart200. En als je denkt dat je goedkoper uit bent met een SIM-only abonnement ná een jaarabonnement inclusief telefoon: fout. SIM-only is pas interessant ná afloop van een 2-jarig contract.

Ook heb ik even gekeken of het interessanter is de toestelverzekering elders af te sluiten (compleet pakket), en dat scheelt je hoogstens 7,50 in 21 maanden omdat de toestelverzekeraars poliskosten à 13,50 in rekening brengen. Bij een premie van 9,95/mnd betaal je dus 13,5 maand evenveel als bij T-Mobile. En de rompslomp van het invullen van allerlei formulieren.... daar heb ik dan wel 7,50 voor over als me dat wordt bespaart. Ga ik een keer niet naar de snackbar.

Bij het afrekenen bleek de iPhone 32GB goedkoper te zijn geworden: ik betaalde geen 100, maar slechts 80 euro voor het toestel :-)

Hieronder zie je een spreadsheet met de iSmart abonnementen op een rij, voor de iPhone 4S 32GB, exclusief dataverbruik. De spreadsheets kun je downloaden en voor je eigen aanbieder aanpassen, wie weet waar je nog achter komt!

Apple Numbers: iSmart T-Mobile 2012 Microsoft Excel: iSmart T-Mobile 2012

iSmart_T-Mobile_2012_32gb